12 Kwiecień 2012
Komentarz 2
12 kwietnia 2012, Komentarz 2

Awokado to bardzo odżywczy owoc, który można jeść  na wiele sposobów.

Świetnie nadaje się do sałatek, kanapek, czy przystawek. Stanowi podstawowy składnik sosu guacamole, który można spożywać nie tylko do chipsów, ale również jako pastę na kanapkę czy dip do warzyw (marchwi, selera naciowego i innych). W smaku przypomina nieco orzech włoski.

Wartości odżywcze:

Awokado potocznie nazywane jest „maślanym owocem” – ze względu na swoją konsystencję oraz dużą zawartość tłuszczów. Właśnie z tego powodu osoby będące na diecie odchudzającej unikają tego produktu – niesłusznie! Awokado jest szczególnie bogate w tłuszcze jednonienasycone, które chronią organizm przed miażdżycą czy nadciśnieniem tętniczym oraz stabilizują poziom cukru we krwi, co m.in. ułatwia odchudzanie (zbyt duże i częste wahania cukru sprzyjają odkładaniu się tkanki tłuszczowej w naszym organizmie!).

W 100g ma około 160 kcal, 2g białka, 15 g tłuszczów i 1,8 g węglowodanów. Owoc ten jest też bardzo dobrym źródłem wapnia (szczególnie ważnego dla dzieci i osób w wieku dojrzewania, kobiet w ciąży i karmiących), a także potasu (korzystnego dla osób z nadciśnieniem tętniczym). Wysoka zawartość antyoksydantów (witaminy A, E, C oraz karotenu) m.in. pomaga zregenerować mięśnie po wysiłku, zapobiega starzeniu się organizmu, polepsza wygląd skóry czy chroni organizm przed innym szkodliwym działaniem wolnych rodników. Co ciekawe osoby, u których ze względów zdrowotnych (np. cierpiących na stłuszczenie wątroby czy zaburzenia w metabolizmie tłuszczów) wszelkie produkty zawierają tłuszcz są zabronione, mogą swobodnie sięgać po awokado. Jest ono dla nich nawet wskazane, zawiera bowiem miedź, która poprawia funkcjonowanie wątroby. Dodatkowo awokado jest cennym źródłem witamin z grupy B oraz żelaza, usprawnia więc pracę układu nerwowego i zapobiega anemii.

 Jak wybrać dobre awokado?

Awokado zbiera się niedojrzałe. W sklepach również, często jest jeszcze zbyt twarde, aby nadawało się do natychmiastowej konsumpcji. Kiedy rozpoznać, że owoc jest dojrzały? Po naciśnięciu skórki powinniśmy czuć, że miąższ jest miękki. Awokado szybciej dojrzeje, gdy będziemy przechowywali je w foliowej torebce razem z jabłkami, w temperaturze pokojowej. Możemy również zawinąć je w folię aluminiową i trzymać w ciemnym miejscu. Gdy będzie już dostatecznie miękkie należy przechowywać je w lodówce.

Pamiętaj też, aby po przekrojeniu skropić awokado sokiem z cytryny lub limonki - wówczas nie ściemnieje!

Poleć ten artykuł znajomym


mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna
Dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
Autorka licznych publikacji z zakresu zdrowego stylu życia. Specjalistka na wielu kluczowych portalach internetowych w dziedzinie dietetyki, zdrowego żywienia, żywienia w chorobach. Promotorka prawidłowego odżywiania, która za cel stawia sobie zmianę nawyków żywieniowych swoich pacjentów.

Schudnij z nami !

Oferta

Sałatkę z awokado.
Przepis na:

Sałatkę z awokado.

Wejdź

2 responses on “Awokado na diecie

  1. Calisiqwa pisze:

    Uwielbiam awokado, przepyszne.

  2. Maila67 pisze:

    Awokado na kanapeczkę albo do sałatki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: