Dieta przy zaparciach (Dieta Bogatoresztkowa)

31 Styczeń 2012
Komentarz 4
31 stycznia 2012, Komentarz 4

Dieta przy zaparciach inaczej zwana Dietą Bogatoresztkową - Przyczyny i Zalecenia

Zaparcia są częstym problemem towarzyszącym nadwadze i otyłości, ale mogą występować również u osób o prawidłowej masie ciała. Nie bez przyczyny u osób z nadmiarem kilogramów częściej obserwujemy zwolnienie perystaltyki jelit (trawienia), a w konsekwencji zaparcia. Wiąże się to z nieprawidłowym stylem życia i odżywianiem.

Przyczyny zaparć

Najczęstszymi błędami żywieniowymi popełnianymi przez osoby cierpiące na zaparcia są nieregularne posiłki, spożywane najczęściej w pośpiechu i bez odczuwania przyjemności. Posiłki są spożywane zbyt rzadko a ich ilość nie jest wystarczająca do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Najczęściej są to 2 posiłki i tzw. przekąski w postaci słodyczy lub tłustych produktów.  Dodatkowo osoby zapracowane lub po prostu nie przywiązujące uwagi do jakości pożywienia często wybierają żywność wysokoprzetworzoną taką jak: produkty typu fast-food, zupki i dania instant czy mrożone, gotowe posiłki. Jest to dieta uboga w błonnik pokarmowy, za to obfitująca w tłuszcz, cukier prosty, sól i sztuczne konserwanty. Duży udział tłuszczu oraz cukru prostego w diecie sprzyja odkładaniu się energii w postaci tkanki tłuszczowej, niedostateczna podaż błonnika natomiast utrudnia odpowiednie funkcjonowanie jelit. Pośpiech, a w konsekwencji późne spożywanie obfitych posiłków zaburza rytm pracy jelit.  Żyjąc w pośpiechu zapominamy również o dostarczaniu dostatecznej ilości płynów – pragnienie gasimy mocną kawą czy napojami gazowanymi, które de facto nie zaspokajają zapotrzebowania na wodę, a wręcz odwrotnie – odwadniają nasz organizm, nie pozwalając na prawidłowe funkcjonowanie m.in. przewodu pokarmowego.

Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej oraz palenie tytoniu również przyczyniają się do powstawania dolegliwości ze strony jelita grubego. Wszystko to jest przyczyną powstawania zaparć u dzieci, osób młodych i starszych.

Dieta przy zaparciach

Zalecenia dietetyczne dla osób cierpiących na zaparcia są modyfikacją nieprawidłowych zachowań żywieniowych, eliminują błędy i przyczyniają się nie tylko do poprawy stanu zdrowia, ale również do utarty masy ciała.

Należy przede wszystkim:
  • Zwiększyć ilość produktów bogatych w błonnik pokarmowy, a więc wszelkiego rodzaju warzyw, owoców oraz produktów pełnoziarnistych,
  • Wypijać odpowiednią ilość płynów – co najmniej 1,5-2 l wody dziennie,
  • Posiłki spożywać co około 3 godziny, o stałych porach, tak aby codziennie jeść 4-5 posiłków lekkich i małych objętościowo,
  • Posiłki należy jeść bez pośpiechu, przy stole – nie należy jeść czytając książkę bądź oglądając telewizję – sprzyja to pochłanianiu dużych ilości pożywienia w pośpiechu,
  • Codziennie należy pamiętać o spożywaniu śniadania, które napędza przemianę materii na cały dzień, a jednocześnie przyspiesza perystaltykę jelit,
  • Istotne znaczenie w profilaktyce i leczeniu zaparć odgrywa także spożywanie fermentowanych produktów mlecznych (kefirów, maślanek czy jogurtów naturalnych),
  • Podczas przygotowywania posiłków warto stosować łagodne przyprawy, które przyspieszają motorykę jelit,
  • Bardzo ważne jest unikanie produktów zapierających, ograniczyć produkty tłuste w diecie (produkty typu fast food, tłuste mięsa, pełnotłuste produkty mleczne np. śmietanę) oraz unikać słodyczy.

Poniżej znajdziecie tabelką z wyszczególnionymi produktami zalecanymi z przeciwwskazanymi w diecie osób cierpiących na zaparcia. Zachęcam także do odwiedzenia naszej poradni dietetycznej JeszFresh, gdzie dietetyk pomoże Ci ustalić przyczynę Twoich dolegliwości oraz ułoży indywidualną dietę dopasowaną do Twoich potrzeb.

Produkty zalecane
Produkty niewskazane
  • woda mineralna, soki owocowe i warzywne, kompoty, płyny obojętne- herbata z rumianku, kopru włoskiego
  • słodkie napoje, mocna herbata, kawa prawdziwa, kakao, nieświeże kwaśne mleko, gorące napoje
  • mąka razowa, mąka żytnia
  • mąka biała, mąka ziemniaczana
  • pieczywo razowe, pieczywo żytnie, pieczywo pełnoziarniste, pieczywo chrupkie, pieczywo z dodatkiem otrąb, chleb graham
  • pieczywo jasne, pieczywo cukiernicze, bułki pszenne
  • kasze gruboziarniste (gryczana, jęczmienna- pęczak, jaglana), ryż brązowy, makarony pełnoziarniste, płatki owsiane, płatki kukurydziane, płatki jęczmienne, otręby
  • kasza manna, kasza jęczmienna perłowa, ryż biały, płatki i kleiki ryżowe, makaron z białej mąki
  • chude mięsa, szynki, drób, ryby
  • czerwone mięso, boczek, smalec, tłuste wędliny, podroby, mięso smażone, duszone w tłuszczu, sery żółte, pleśniowe, duże ilości jaj
  • mleko, fermentowane napoje mleczne (jogurt, kefir), koktajle mleczne, sery twarogowe, mleko zsiadłe
  • śmietana
  • świeże, suszone (morele, figi, śliwki), z przetworów, przeciery, nektary, soki, szczególnie mające drobne pestki (agrest, porzeczka, winogrona, arbuz, kiwi, truskawki)

 -

  • wszystkie warzywa, zwłaszcza te z dużą zawartością błonnika (marchew, ziemniaki, buraki, szpinak, seler), surówki
  • warzywa wzdymające (kapustne, cebulowe, suche strączkowe), szparagi, grzyby
  • w ograniczonych ilościach: miód, cukier, cukierki owocowe
  • dżemy wysokosłodzone, czekolada, chałwa
  • sól, cynamon, pestki słonecznika, dyni, majeranek, bazylia, oregano
  • ostre przyprawy

Poleć ten artykuł znajomym


mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna
Dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
Autorka licznych publikacji z zakresu zdrowego stylu życia. Specjalistka na wielu kluczowych portalach internetowych w dziedzinie dietetyki, zdrowego żywienia, żywienia w chorobach. Promotorka prawidłowego odżywiania, która za cel stawia sobie zmianę nawyków żywieniowych swoich pacjentów.

Schudnij z nami !

Oferta

Dieta Protei- nowa (Ducana)
Artykuł

Dieta Protei- nowa (Ducana)

Więcej
Jak przygoto- wać zdrowy posiłek?
Artykuły

Jak przygoto- wać zdrowy posiłek?

Więcej

4 responses on “Dieta przy zaparciach (Dieta Bogatoresztkowa)

  1. as pisze:

    Hm…ciekawe, o ile więcej jest produktów zalecanych i jaka różnorodność)! 😉

  2. Anonim pisze:

    Można walczyć z zaparciami i jeść smakołyki

  3. Calisiqwa pisze:

    Gdybym to ja wcześniej czytała waszego bloga to bym ni musiała do dietetyka swojego wcale chodzić…;) muszę mu o was powiedzieć ale to żadna konkurencja bo z Poznania;)

  4. Maila67 pisze:

    Bardzo dobre zalecenia, wdrożę u mojej wiecznie chorej cioci…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: