udostępnij
😙

Logo Poradni dietetycznej JeszFresh

Dieta niełączenia (rozłączna) – fakty i mity.

Czas czytania: 3 min.

Autor

danie dieta nierozłączna

Autor

Czas czytania: 3 min.

Aktualzacja

/

Dieta rozłączna jest bazą wielu popularnych diet odchudzających. Czy jednak jej stosowanie jest zasadne i może powodować utratę masy ciała bez efektu jojo? Wreszcie, czy niełączenie węglowodanów i białka ma jakiekolwiek uzasadnienie naukowe?

Spis treści

Na czym polega dieta niełączenia?

Dieta rozłączna to rodzaj diety polegającej na nie łączeniu różnych grup produktów. Zwana także dietą niełączenia czy dietą Haya. To sposób żywienia opracowany przez amerykańskiego lekarza dr Hay’a ponad 100 lat temu!

Po pierwsze uważał on, że dieta bogata w produkty zakwaszające jest powodem wielu chorób cywilizacyjnych. Po drugie według amerykańskiego doktora produkty węglowodanowe i białkowe nie powinny być spożywane w podczas jednego posiłku, ponieważ składniki te nie są metabolizowane jednocześnie (co nie jest prawdą).

Główne zasady diety niełączenia:

  • niełączenie w jednym posiłku produktów bogatych w białko w produktami bogatymi w węglowodany
  • jedzenie 3 posiłków co około 4-5 godzin
  • eliminowanie z diety produktów wysoko przetworzonych, bogatych w cukier prosty (np. słodyczy czy produktów z białej, oczyszczonej mąki)
  • włączenie dużej ilości warzyw i owoców do diety

Większość z tych zasad to zasady prawidłowego żywienia, jednak główna teza mówiąca o nie łączeniu produktów jest błędna.

Dieta niełączenia w świetle badań naukowych.

W 1907 roku po raz pierwszy opublikowana została teoria dr Haya, mówiąca o tym, iż przyczyną chorób cywilizacyjnych jest zakwaszenie organizmu. Obecnie wiemy, że nawet delikatne zakwaszenie organizmu jest niebezpieczne dla zdrowia i życia. Wiemy również, że dieta wpływa w bardzo, ale to bardzo minimalnym stopniu na pH organizmu. Mamy także szereg mechanizmów buforujących, odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie.

Przyjmowanie określonych składników pokarmowych z dietą NIE warunkuje zakwaszenia organizmu (chociaż może wpłynąć na gospodarkę kwasowo-zasadową) oraz organizm NIE trawi pojedynczych składników pokarmowych. Trawienie pokarmu następuje od chwili włożenia go do ust – to tutaj rozkładane są węglowodany – wówczas też wydzielane są enzymy trawiące zarówno białka, jak i węglowodany czy tłuszcz.

Jeśli chcesz skutecznie osiągnąć swój cel – żyć długo, być zdrowym i szczęśliwym to postaw na trwałą zmianę sposobu odżywiania.

Dodatkowo bardzo niewiele pokarmów składa się wyłącznie z białka, tłuszczów bądź węglowodanów np. pieczywo czy produkty pełnoziarniste to mieszanka węglowodanów, białka i niewielkich ilości tłuszczu, warzywa to również połączenie węglowodanów i białka. Olej roślinny natomiast składa się z tłuszczu (zawiera również witaminy oraz składniki mineralne ale są to śladowe ilości). Widzimy więc, że główne założenie diety nie ma podstaw naukowych i nie opiera się na faktach.

Efekty stosowania diety niełączenia.

Osoby będące na diecie dr Haya skupiają się na niełączeniu konkretnych grup: mięsa i produktów zbożowych oraz większości owoców. Wszystkie grupy mogą być natomiast spożywane z warzywami. W ten sposób trawienie jest przyspieszone, jelita sprawniej pracują a my chudniemy. Utrata masy ciała jest tu jednak spowodowana raczej mniejszymi porcjami posiłków, ich regularnością oraz dużą zawartością błonnika pokarmowego. 

Jeśli chcesz skutecznie osiągnąć swój cel – żyć długo, być zdrowym i szczęśliwym to postaw na trwałą zmianę sposobu odżywiania.

Oprócz zasady niełączenia, dieta dr Haya opiera się również na  zasadach zdrowego odżywiania, co skutkuje utratą masy ciała i tylko potwierdza, że jedyna skuteczna dieta odchudzająca polega na trwałej zmianie odżywiania. Jeśli chcesz skutecznie osiągnąć swój cel – żyć długo, być zdrowym i szczęśliwym to postaw na trwałą zmianę swojej diety. Możesz  zacząć już dziś korzystając z mojej pomocy podczas konsultacji online. Przycisk do zapisu na wizytę znajduje się pod artykułem.

Moja opinia nt diety dr Haya.

Z moich obserwacji wynika, iż większość osób będących na diecie rozłącznej sięga głównie po mięso i warzywa. Jednocześnie świadomie ograniczają produkty zbożowe z pełnego ziarna, co nie było założeniem dr Haya. Być może jest to skutkiem nadmiaru docierających do nas informacji o rzekomej szkodliwości węglowodanów. W ostatnich latach bowiem produkty węglowodanowe są konsekwentnie odrzucane na rzecz białka zwierzęcego. Pamiętaj, że nie jest to korzystne zarówno dla naszego zdrowia jak i zdrowia naszej planety.

Czytaj więcej

kobieta ma zaparcie
Zaparcia – przyczyny i dieta

Zaparcia są częstym problemem towarzyszącym nadwadze i otyłości, ale występują również u osób o prawidłowej masie ciała. Nie bez przyczyny u osób z nadmiarem kilogramów częściej obserwujemy zwolnienie perystaltyki jelit, a w konsekwencji zaparcia. Wiąże się to z nieprawidłowym stylem życia i odżywianiem. Dlatego bardzo ważne jest zadbanie o prawidłową dietę – najlepsza w tym przypadku jest dieta bogatoresztkowa.

Czytaj więcej »
talerz z grillowanymi warzywami
Grillowanie – czy może być lekkie i zdrowe?

Piękna, letnia pogoda zachęca do odpoczynku na świeżym powietrzu, gdzie często towarzyszy nam grillowanie. Co robić, aby jedzenie grillowanych potraw nie dodało nam zbędnych kilogramów i abyśmy nadal cieszyli się szczupłą sylwetką lub przynajmniej nie nadrobili tego, co udało nam się zgubić przed sezonem na bikini? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne! Wystarczy poznać kilka podstawowych zasad dietetycznego grillowania.

Czytaj więcej »