7 Październik 2015
Komentarz 2
7 października 2015, Komentarz 2

Bakłażan - "miłosna gruszka"

Jeszcze inaczej zwany oberżyną pochodzi z Indii. W Europie zaczęto go spożywać oraz uprawiać w krajach śródziemnomorskich - głównie we Włoszech, skąd w XV wieku zawędrował do Polski. Jednak dopiero w XIX wieku zagościł na naszych stołach.

Bakłażan jest niskokaloryczny

- w 100g ma około 22 kcal. Duży bakłażan waży około 300 g, pozbawiony części niejadalnych - 240 g, co daje 53 kcal.

Skład:

W 90% składa się z wody, ma niewiele białka, węglowodanów i jest praktycznie pozbawiony tłuszczów. Jest jednak cennym źródłem witamin i składników mineralnych, takich jak: witaminy A, C, witamin z grupy B, potasu, fosforu, żelaza oraz wapnia. Jedną z najważniejszych zalet zdrowotnych bakłażana jest wysoka zawartość błonnika pokarmowego, który nie tylko powoduje długotrwałe uczucie sytości, ale również przyspiesza nasz metabolizm, oczyszcza jelita. Według badań jedzenie oberżyny może zapobiegać w powstawaniu choroby nowotworowej, ma też działanie bakteriobójcze. Dzięki obfitej zawartości wody - bakłażan ma właściwości moczopędne. Jest, więc polecany dla osób mających problem z zatrzymywaniem się wody w organizmie oraz puchnięciem nóg.

  Co ciekawe bakłażan nie jest warzywem, ale owocem (jagodą).

Istnieje wiele jego odmian, różniących się kolorem skórki - oprócz znanej nam ciemnofioletowej, przez pomarańczową, zieloną, żółta, aż po marmurkowatą!

Wadą bakłażana jest łatwość chłonięcia tłuszczu podczas smażenia - dlatego lepiej go zapiekać lub grillować bez dodatku tłuszczu.

Zobacz również, co możesz przyrządzić z bakłażana

mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna
Dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
Autorka licznych publikacji z zakresu zdrowego stylu życia. Specjalistka na wielu kluczowych portalach internetowych w dziedzinie dietetyki, zdrowego żywienia, żywienia w chorobach. Promotorka prawidłowego odżywiania, która za cel stawia sobie zmianę nawyków żywieniowych swoich pacjentów.

Poleć ten artykuł znajomym


Schudnij z nami !

Oferta

Sposoby na zdrowe gotowanie
porady

Sposoby na zdrowe gotowanie

Czytaj
Kalendarz Sezonowy Warzyw i Owoców
Porady

Kalendarz Sezonowy Warzyw i Owoców

Czytaj

2 responses on “Bakłażan | Kalendarz Sezonowy

  1. Calisiqwa pisze:

    Oberżyna…;)

  2. aaga33 pisze:

    oberżynę na grilla :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: