Dietetyk radzi: Co najlepiej zjeść przed treningiem?

15 Kwiecień 2014
Komentarz 2

Kategoria Porady
15 kwietnia 2014, Komentarz 2

Żywienie przedtreningowe. Czyli co najlepiej zjeść przed treningiem?

W dzisiejszych czasach uprawianie sportów, przede wszystkim wytrzymałościowych jest coraz popularniejsze. Niestety, zazwyczaj zapominamy o tym, że same ćwiczenia nie dadzą szybkiego i pożądanego efektu. Bardzo istotne jest to co zamierzamy zjeść przed treningiem.

Dostarczenie odpowiedniej ilości energii i składników odżywczych zgodnie z aktualnymi zaleceniami determinuje prawidłowy rozwój każdego człowieka. W przypadku osób uprawiających sport wzrasta zapotrzebowanie na energię i składniki pokarmowe. Wynika to z utraty wody, elektrolitów i składników mineralnych, a także z odnowy biologicznej.

Posiłek zjedzony przed treningiem (ok. 2-2.5 godziny przed) powinien być odpowiednio zbilansowany, aby jak najbardziej zwiększyć wydajność organizmu.

Węglowodany

dostarczone do organizmu przed treningiem powinny stanowić główne źródło energii. Przyczyniają się do zmniejszenia zmęczenia oraz mogą zwiększyć zdolność do dalszego wysiłku. Ważne jest, aby były to węglowodany złożone o niskim indeksie glikemicznym. Zwiększą one zapasy glikogenu mięśniowego i wątrobowego, co zapewni stały dopływ energii podczas treningu. Istnieje wiele badań, które wykazują, że spożycie węglowodanów przed treningiem zwiększa zdolność wysiłkową organizmu. Przykładem węglowodanów złożonych, którymi powinniśmy się żywić przed treningiem to: płatki owsiane górskie, ryż brązowy, kasza gryczana lub jaglana.

Białko

jest podstawowym składnikiem budulcowym komórek organizmu człowieka, zapewnia prawidłowy przebieg procesów regeneracyjnych oraz przyspiesza budowę czystej masy mięśniowej. Warto dodać odpowiednią ilość białka do posiłku przedtreningowego ponieważ chroni mięśnie przed uszkodzeniami oraz stymuluje spalanie tłuszczu. Najlepszym żródłem białka jest: filet z piersi kurczaka lub indyka oraz ryby.

Ważne są również aminokwasy BCAA (leucyna, izoleucyna i walina). Zapobiegają redukcji masy mięśniowej, wspierają układ odpornościowy, obniżają wrażliwość mięśni na ból oraz zmniejszają odczucie zmęczenia. Dlatego, przy budowie masy mięśniowej poleca się suplementację tych aminokwasów.

Tłuszcz

również stanowi dobre źródło energii dla organizmu. Spowalnia on jednak wchłanianie białek. W posiłku przedtreningowym powinno być w miarę możliwości jak najmniej tego składnika odżywczego. Polecam tłuszcz pochodzący z ryb (zawiera potrzebne naszemu organizmowi kwasy tłuszczowe omega-3), z orzechów lub nasion roślin strączkowych.


orzechy pestki ryby strączki
Pamiętaj!
Nie tylko posiłek spożywany po treningu jest ważnym źródłem składników odżywczych dla naszego organizmu. Równie ważne jest to, co zjemy przed treningiem. Głównie od tego zależy jak będzie przebiegał nasz trening.

Poleć ten artykuł znajomym


Katarzyna Zakrzewska
Praktykantka
Poradnia dietetyczna JeszFresh
logo_mini

Schudnij z nami !

Oferta
Jak ćwiczyć w ciąży?
Artykuł

Jak ćwiczyć w ciąży?

Więcej
Porady: Co zjeść po treningu?
Artykuł

Porady: Co zjeść po treningu?

Więcej

2 responses on “Dietetyk radzi: Co najlepiej zjeść przed treningiem?

  1. marysia pisze:

    Przeczytałam co najlepiej zjeść przed śniadaniem…hahaha 😛

  2. ala86 pisze:

    ładny Pan…:P

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: