udostępnij
😙

Logo Poradni dietetycznej JeszFresh

Gotowe dania ze słoiczków kontra posiłki domowej roboty

Czas czytania: 2 min.
zadowolone dziecko je domowy posiłek
Czy gotowe dania ze słoiczków dla niemowląt są tak samo wartościowe jak posiłki przyrządzane przez mamę? Co jest lepsze dla zdrowia i rozwoju dziecka? Jeśli jesteś “świeżo upieczoną” mamą może być Ci trudno podjąć właściwą decyzję.

Aktualzacja

/

Spis treści

Czy to prawda, że gotowe dania ze słoiczków dla niemowląt są tak samo wartościowe jak posiłki przyrządzane samodzielnie? Co jest lepsze dla prawidłowego rozwoju naszego malucha? – radzę ja, czyli mama i dietetyk dziecięcy w jednej osobie.

Plan na cztery pory roku

Wiosną i wczesnym latem, kiedy my zajadamy się nowalijkami, dzieciom lepiej podawać ekologiczne zupki i papki ze słoiczków, warzywa mrożone lub ubiegłoroczne. Nawet warzywa i owoce pochodzące z ekologicznych upraw, w tym okresie mogą mieć wysokie stężenie szkodliwych związków pochodzących chociażby z powietrza czy wody, przenikających do gleby.

W środku lata i jesienią warto z kolei wybierać świeże (najlepiej ekologiczne, bądź pochodzące ze znajomych źródeł) warzywa i owoce, po czym samemu przyrządzać z nich posiłki dla malucha.

Blender lub robot kuchenny to podstawa w kuchni – ułatwia miksowanie zup, drugich dań i deserków.

Zima to okres, kiedy naszych polskich warzyw i owoców jest niewiele. W tym momencie można wspomagać się (a raczej dietę dziecka) daniami ze słoiczków, ale warto również eksperymentować z produktami sezonowymi – warzywami okopowymi i korzeniowymi (ziemniakami, pietruszką, marchewką, buraczkami) i owocami (jabłkami czy gruszkami). Należy ostrożnie podawać niemowlętom produkty sprowadzane z odległych stron świata, ze względu na obecność w nich wielu pestycydów, środków zabezpieczających przed zepsuciem w trakcie transportu i przechowywania. Takie produkty często wywołują reakcje alergiczne u małych dzieci (prawdopodobnie właśnie poprzez sztuczne związki w nich obecne).

Zmiksowane posiłki możesz zamrozić lub zawekować, dzięki czemu znacznie zaoszczędzisz na czasie.

Skąd czerpać inspiracje na domowe dania?

Jeśli nie mamy pomysłu jak samemu łączyć produkty, aby wyszło smaczne i urozmaicone danie, możemy śmiało podpatrzeć skład dań ze słoiczków (uwaga tylko na dodany cukier). Posiłki te są opracowywane przez dietetyków dziecięcych i ekspertów ds. żywienia człowieka, dzięki czemu możemy mieć pewność, że nie znajdziemy w nich „podejrzanych” połączeń.

Słoiczki w sytuacjach “awaryjnych”

Dania ze słoiczków są często preferowane przez rodziców, którzy nie mają czasu na przygotowywanie domowych posiłków lub nie lubią gotować. Są wygodne i bezpieczne. Decydując się jednak na to rozwiązanie należy uważnie czytać etykiety, ponieważ nawet w daniach specjalnie przeznaczonych dla niemowląt pojawia się niepotrzebnie dodany cukier (najczęściej w kaszkach, deserach czy jogurtach dla dzieci). Z tego względu osobiście wolę robić posiłki własnoręcznie lub wybierać sprawdzone gotowe dania ekologiczne np. firmy HiPP.

Pamiętaj, że kiedy wprowadzisz już do diety dziecka posiłki uzupełniające zacznij podawać także wodę do picia.

Chcesz tak jak ja samodzielnie przygotowywać dania dla swojego maleństwa, ale nie wiesz jak je komponować i przyrządzać? Mogę Ci w tym pomóc! Wystarczy, że umówisz się na indywidualną konsultację dietetyczną online, a w ciągu kilku dni zyskasz wiedzę jak prawidłowo rozszerzać dietę swojego dziecka oraz pomysły na dania dla niemowląt i małych dzieci.

Czytaj więcej

talerz z grillowanymi warzywami
Grillowanie – czy może być lekkie i zdrowe?

Piękna, letnia pogoda zachęca do odpoczynku na świeżym powietrzu, gdzie często towarzyszy nam grillowanie. Co robić, aby jedzenie grillowanych potraw nie dodało nam zbędnych kilogramów i abyśmy nadal cieszyli się szczupłą sylwetką lub przynajmniej nie nadrobili tego, co udało nam się zgubić przed sezonem na bikini? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne! Wystarczy poznać kilka podstawowych zasad dietetycznego grillowania.

Czytaj więcej »