30 Maj 2012
Komentarz 5
30 maja 2012, Komentarz 5

Dietetyczne grillowanie - czy barbecue naprawdę może być lekkie i zdrowe?

Piękna, letnia pogoda zachęca do odpoczynku na świeżym powietrzu, gdzie często towarzyszy nam grillowanie. Co robić, aby jedzenie grillowanych potraw nie dodało nam zbędnych kilogramów i abyśmy nadal cieszyli się szczupłą sylwetką lub przynajmniej nie nadrobili tego, co udało nam się zgubić przed sezonem na bikini? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne! Wystarczy poznać kilka podstawowych zasad dietetycznego grillowania.

Jaki sprzęt?

Najlepiej wybrać grill elektryczny, który podczas przygotowywania mięsa czy innych produktów pozwoli im zachować soczysty smak i przede wszystkim nie będzie powodował powstawania szkodliwych substancji, które wytwarzają się gdy tłuszcz z mięsa kapie na rozżarzone kawałki węgla. Innym bardziej praktycznym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w tacki aluminiowe lub folię do pieczenia, dzięki którym na tradycyjnym grillu również zabezpieczymy mięso przed powstawaniem w nim niekorzystnych dla zdrowia rakotwórczych związków.

Jakie mięso?

Równie ważny jest wybór mięsa, który poddajemy obróbce. Wybieramy mięso chude np. drób bez skóry (kurczak, indyk – najlepiej piersi), chude kawałki wołowiny oraz wszelkiego rodzaju ryby. Przed grillowaniem możemy mięso zamarynować, dodać ulubione zioła i grillować np. w folii aluminiowej dzięki czemu mięso pozostanie soczyste i zdrowe. Nie należy natomiast sięgać po tłuste mięsa wieprzowe, kaszanki i kiełbasy a już z pewnością należy unikać jak ognia produktów gotowych na grilla np. hamburgerów, zawierających mnóstwo substancji dodatkowych w tym konserwanty, które w wysokiej temperaturze ulegające przemianom do szkodliwych nitrozoamin - te produkty nie mają nic wspólnego ze zdrowym grillowaniem!

Skład mięs:
Mięso Kalorie Tłuszcze
Karkówka 267 kcal 23 g
Kaszanka 440 kcal 28 g
Boczek 480 kcal 47 g
Kiełbasa 290 kcal 20 g
Pierś kurczaka 99   kcal 1,3 g
Pierś indyka 84   kcal 0,7 g
Dorsz 78   kcal 0,7 g
Łosoś 182 kcal 12 g
Pstrąg 160 kcal 9,6 g
Jakie produkty?

Jeśli  nie masz ochoty na tradycyjną sztukę mięsa możesz także przyrządzać na grillu inne przysmaki np. szaszłyki warzywne (mogą być z dodatkiem sera mozarella light lub feta light), mięsno-warzywne lub rybno-warzywne. Świetnie są także szaszłyki owocowe. Warzywa i owoce możesz piec bezpośrednio na grillu bez obawy, iż wytworzą się w nich niezdrowe związki.

Jako dodatki polecam każdego rodzaju sałatki ze świeżych warzyw z octem balsamicznym, skropione oliwą i posypane ziołami. Zamiast oliwy możesz dodać jogurt, unikaj natomiast śmietany oraz gotowych sosów sałatkowych. Jeśli masz ochotę na sos czosnkowy zastąp śmietanę jogurtem naturalnym lub jogurtem greckim light (będzie bardziej gęsty od tradycyjnego jogurtu).

Koniecznie pamiętaj o dokładnym umyciu rusztu po skończonym grillowaniu gdyż resztki potraw oraz przepalonego tłuszczu mogą przeobrazić się w źródła niezdrowych lub trujących wręcz substancji.

Poleć ten artykuł znajomym


mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna
Dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
Autorka licznych publikacji z zakresu zdrowego stylu życia. Specjalistka na wielu kluczowych portalach internetowych w dziedzinie dietetyki, zdrowego żywienia, żywienia w chorobach. Promotorka prawidłowego odżywiania, która za cel stawia sobie zmianę nawyków żywieniowych swoich pacjentów.

Schudnij z nami !

Oferta

Jaką Diete stosować przy zaparciach?
Artykuł

Jaką Diete stosować przy zaparciach?

Więcej
Baklażan - Kalendarz Sezonowy
Artykuł

Baklażan - Kalendarz Sezonowy

Więcej

5 responses on “Dietetyczne grillowanie. Pycha!

  1. beatrycze pisze:

    łał super! Bardzo przydatne informacje. Już się nie mogę doczekać następnego grilla.

  2. Frodzia pisze:

    Uwielbiam szaszłyki z warzywkami. Co więcej aby zrobić takie pyszności nie trzeba szukać przepisu – to jak z pizzą po prostu wrzucasz na wykałaczkę warzywka jakie aktualnie masz w lodówce… Od jakiegoś czasu wolę dietetyczne grillowanie gdyż mój żołądek lepiej to znosi.. (;

  3. mariabiernat pisze:

    pyszne zdjęcia, od razu chce się na działkę i warzywka + rybka z grilla + sałateczka, na obiadek. PYCHA! :)

  4. agatol pisze:

    Trzeba tez pamietać o wymianie tacek tak aby nie smażyć nowych porcji na starym tłuszczu.

  5. Calisiqwa pisze:

    Ostatnio mój ojciec kupił takie tluste mięso ze nie mieściło sie w żadnych normach….;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: