Czy warto jeść jajka będąc na diecie?

26 Marzec 2016
Komentarz 1
26 marca 2016, Komentarz 1

Wielkanoc to czas, kiedy na naszych stołach gości mnóstwo smacznych, a jednocześnie wysokokalorycznych potraw. Jedną z nich są jajka w majonezie. Czy warto jeść jajka będąc na diecie, w jakich ilościach i z jakimi dodatkami?

Poznaj wartości odżywcze oraz korzyści zdrowotne z jedzenia jajek:

Jajko – dosklonałe źródło białka

Pod względem składu aminokwasów (związków białkowych), jaja są najdoskonalszym produktem pochodzenia zwierzęcego. Wysokiej jakości białko wspiera wiele procesów zachodzących w organizmie. Wpływa ono nie tylko na budowanie masy mięśniowej, ale także na prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów. Poza tym pozwala na dłuższe uczucie sytości, co jest istotne w procesie odchudzania i utrzymywania prawidłowej masy ciała

Luteina

Luteina i zeaksantyna znajdują się w żółtku jaj. Są to dwa przeciwutleniacze, które pomagają w zapobieganiu zwyrodnienia plamki żółtej, która jest główną przyczyną pogorszenia się wzroku u osób starszych. Ich działanie zbliżone jest do filtrów chroniących przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym. Dzięki temu zapobiegają uszkodzeniom delikatnych naczyń włosowatych siatkówki oraz fotoreceptorów oka. Nie ma więc powodu, aby spożywać samo białko jaja i rezygnować z cennego żółtka.

Cholina

Jajka są jednym z najbogatszych źródeł choliny. Jedno duże jajo pokrywa prawie 35% dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Jest ona szczególnie ważna dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, gdyż przyczynia się do prawidłowego rozwoju mózgu i procesów zapamiętywania.

Według badań przeprowadzonych na University of Rochester Medical Center, spożywanie choliny w okresie ciąży i laktacji może zwiększyć odporność dziecka na choroby cywilizacyjne rozwijające się na tle stresu.

Badania wykazały również, że cholina jest niezbędna do utrzymania prawidłowego funkcjonowania narządów u osób starszych, zwłaszcza kobiet po menopauzie. Jest to związane z obniżeniem ryzyka wystąpienia stanów zapalnych i chorób układu krążenia.

Lecytyna i kwasy omega-3

Mimo wielu zalet, od lat słyszy się wiele sprzecznych opinii dotyczących spożycia jaj. W głównej mierze jest to spowodowane wysoką zawartością cholesterolu w żółtku jajka.

Na dzień dzisiejszy nie ma żadnych naukowych badań, które potwierdzają bezpośrednią zależność pomiędzy spożyciem jajek, a wzrostem stężenia cholesterolu we krwi. Jego zawartość we krwi, zależna jest od wielu czynników takich jak – płeć, wiek, masa ciała, choroby współwystępujące oraz aktywność fizyczna. Warto w tym wypadku zwrócić uwagę na obecność w jajach lecytyny i kwasów tłuszczowych omega-3, które wspomagają proces obniżania poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi.

Jajka w codziennej diecie

Najczęstsze zalecenia obejmowały maksymalnie od 2 do 6 żółtek tygodniowo. Na podstawie najnowszych badań ograniczenie to jest wyraźnie zmodyfikowane. Obecnie, dopuszczalne jest spożycie około 10 jaj tygodniowo w postaci jaj gotowanych, omletów, naleśników, ciast i innych jajecznych potraw.

Jajka powinny występować w naszej codziennej diecie, jednakże należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden, bardzo istotny element. Dodatki, które są spożywane wraz z jajami mogą stanowić znacznie większy problem. Sery, szynka, bekon, majonez, tosty z oczyszczonej mąki pszennej dostarczają nie tylko dużo dodatkowych kilokalorii ale także tłuszczów nasyconych.

Zawsze należy zwracać uwagę na jakość spożywanych jaj. Większość tych, która jest sprzedawana w supermarketach pochodzi od kur z chowu klatkowego. Lepszym wyborem są jajka pochodzące od kur z wolnego wybiegu, które są karmione naturalną paszą i trawą, a nie paszami na bazie zbóż.

Pamiętaj!
  1. Warto także pamiętać, że jaja kurze znajdują się na drugim miejscu na liście alergenów pokarmowych.
  2. U osób z alergią mogą wystąpić: wysypka skórna, pokrzywka bądź ból brzucha po ich spożyciu.
  3. Jajka zawierają cenne składniki mineralne oraz substancje, które mają duży wpływ na stan naszego zdrowia. Są one doskonałym źródłem wysokiej jakości białka, luteiny, choliny, witaminy B12 oraz fosforu. Dlatego nie ma powodu, aby ich unikać, nawet będąc na diecie.

Poleć ten artykuł znajomym


Marianna Hall
Dietetyk

Schudnij z nami !

Oferta

One response on “Czy warto jeść jajka będąc na diecie?

  1. mariola45 pisze:

    jaja jak berety! 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: