Od czego zacząć odchudzanie? Cz.2

28 Październik 2013
Komentarz 1
28 października 2013, Komentarz 1

Od czego zacząć odchudzanie część 2 - czyli praktyczne wskazówki dietetyka

Przed rozpoczęciem diety zapoznaj się z poniższymi wskazówkami - pomogą Ci one zrozumieć o co chodzi w odchudzaniu i jak funkcjonuje Twój mózg.

1. Pojadanie pod wpływem emocji

Musisz zastanowić się czy jedzenie jest sposobem na odreagowanie przez Ciebie stresu, smutku lub pozbycie się leków. A może wręcz odwrotnie – jesz wówczas gdy towarzyszą Ci przyjemne emocje. Rozpoznanie u siebie zjawiska pojadania pod wpływem emocji jest pierwszym krokiem do zapanowania nad tym nawykiem.

Czynniki psychologiczne – ból, zdenerwowanie, strach (odczucia negatywne) pobudzają nasz mózg do produkcji endogennych opiatów, działających w podobny sposób co środki uśmierzające ból – czyli nasz organizm sam stara się zapanować nad tymi złymi emocjami. Związki te przedłużają odczuwanie przyjemności przy jedzeniu, przez co zwiększają skłonność do przejadania się.

Niestety jedzenie często służy jako element odreagowania stresu. Kiedy nie radzimy sobie z emocjami, nudą czy zdenerwowaniem sięgamy po żywność. Jesteśmy tego uczeni od dzieciństwa jedzenie kojarzy nam się z opieką, miłością i bezpieczeństwem – rodzice czy bliscy gotując czy kupując ulubione smakołyki okazywali nam uczucia.

Jedzenie wykorzystywane jest też jako nagroda lub kara. W wieku dorosłym kiedy chcemy się nagrodzić za ciężką pracę bądź poprawić sobie humor również sięgamy po żywność, zwłaszcza po tłuste lub słodkie przekąski (jest to udowodnione wieloma badaniami). Te słodkie i słone przekąski wydzielają hormon szczęścia – serotoninę.

Ważne jest, aby nauczyć się odczytywać sygnały nadawane nam przez nasze ciało – odróżniać stan głodu od ochoty na zjedzenie „czegoś”.
2. Sytuacje w jakich spożywasz niezdrowe i tuczące produkty – analiza całego dnia.

Warto również unikać sytuacji, które kojarzą nam się i są okazją do jedzenia. Zrób więc analizę całego dnia i zastanów się w jakich sytuacjach spożywasz niezdrowe i tuczące przekąski? Jeśli po zakupach w centrum handlowym, swoistą „tradycją” jest obiad w fast food’zie, przez jakiś czas rób zakupy przez internet lub ogranicz wizyty w sklepach.

Jeśli ze znajomymi spotykasz się w kawiarni na kawę i ciastko zaproś ich do siebie na dietetyczny deser bądź spotkajcie się w innej, nowej kawiarni – najlepiej serwującej zdrową, ciekawą żywność (jest ich coraz więcej).

3. Cel odchudzania

Zastanów się także jaki jest Twój cel utarty masy ciała – jakie masz oczekiwania po spadku wagi? Czy zaakceptujesz siebie gdy Twoja masa ciała będzie prawidłowa? Czy myślisz że w jakiś sposób zmieni się Twoje życie i nastawienie do samej/go siebie?

Bardzo ważne jest, aby akceptować swoją osobę przed i w trakcie odchudzania, a nie po jego zakończeniu.

Skup się na swoich pozytywnych cechach wyglądu i charakteru zamiast analizować wady –dzięki temu osiągnięcie celu będzie znacznie łatwiejsze i przyjemniejsze. Nie jesteś zadowolony ze swojego brzucha, zobacz jakie masz ładne i gęste włosy. Nie analizuj swoich wad, ale zacznij się zastanawiać jak będzie wyglądało Twoje ciało gdy zmienisz styl życia i odżywiania.

Istotnym czynnikiem zwiększającym motywację i pomagających rozpocząć odchudzanie jest stawianie sobie realnych CELÓW – jeśli nigdy nie nosiłaś rozmiaru 36 nie powinno to być Twoim celem, jest to niemożliwe.

4. Stawiaj sobie również niskie poprzeczki 

np. 2 kg w ciągu 4 tygodni i sprawiaj sobie nagrody (ale nie jedzeniowe) – to duża motywacja. Ciesz się z drobnych sukcesów.

5. Ważne są regularne spotkania z dietetykiem

(czy to w gabinecie, czy poprzez kontakt telefoniczny bądź e-mailowy) – dzięki temu Twoja motywacja będzie na stałym poziomie i nie będzie maleć.

6. Pamiętaj też że, brak czasu lub otaczające pokusy nie mogą być wymówką

do zaprzestania odchudzania. Tak samo jak jedna czy dwie wpadki żywieniowe nie przekreślają całego procesu odchudzania – pamiętaj o tym, że każdy od czasu do czasu może zjeść coś nadprogramowego, jednak niech to będzie 2 razy w miesiącu, a nie częściej.

7. Nie myśl cały czas o tym, że stosujesz dietę

i co masz zjeść, warto o tym zapomnieć i strać się myśleć o sprawach codziennych, a gdy przyjdzie czas posiłku skupić się na czynności jedzenia – na początku może być to trudne, jednak z czasem wejdzie w nawyk.

8. Nie lubimy stosować diet bo są związane z zakazami i nakazami

,a im ich więcej, tym chętniej je łamiemy. Myślimy ciągle tylko o tym, że nie mogę zjeść ciastka czy chipsów. Dlatego warto sobie uświadomić, że w chudnięciu nie chodzi o zabieranie i zakazywanie sobie czegokolwiek. Chodzi o to, aby sobie dawać – dawać dobre, zdrowe i smaczne jedzenie. To od czego tyjemy to tzw. junk food czyli śmieciowe jedzenie, które nawet trudno nazwać pożywieniem. Jedzenie bowiem dodaje nam energii i witalności, reguluje prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, a śmieci powodują powstawianie chorób, uczucie pełności, wzdęcia, senność, złe samopoczucie, a nawet depresję.


mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna
Dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
Autorka licznych publikacji z zakresu zdrowego stylu życia. Specjalistka na wielu kluczowych portalach internetowych w dziedzinie dietetyki, zdrowego żywienia, żywienia w chorobach. Promotorka prawidłowego odżywiania, która za cel stawia sobie zmianę nawyków żywieniowych swoich pacjentów.

Poleć ten artykuł znajomym


Schudnij z nami !

Oferta
Jak zacząć chudnąć ?
1 część artykułu:

Jak zacząć chudnąć ?

Więcej
4 Sposoby na podjadanie.
Artykuł:

4 Sposoby na podjadanie.

Więcej

One response on “Od czego zacząć odchudzanie? Cz.2

  1. marysia pisze:

    Bardzo dobre artykuły. Zastosuje się z pewnością!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: