udostępnij
😙

Logo Poradni dietetycznej JeszFresh

Ile trwa odchudzanie?

Czas czytania: 3 min.

Dietetyk

kobieta trzymająca zegarek sprawdza ile trwa odchudzanie

Dietetyk

Czas czytania: 3 min.

Aktualzacja

/

Jeżeli zastanawiasz się ile trwa odchudzanie, pomyśl ile czasu Twój organizm gromadził nadmierne kilogramy i przynajmniej tyle samo poświęć na odchudzanie. Dlaczego to takie ważne, aby nie chudnąć zbyt szybko? Wiąże się to z tzw. efektem jojo a także pogorszeniem stanu zdrowia.

Spis treści

Miło jest widzieć natychmiastowe rezultaty, ale z wprowadzeniem zmian w diecie i stylu życia bywa różnie – jeden miesiąc jest lepszy, a drugi gorszy, bo “dopada” nas życie – urlop, święta, wyjścia ze znajomymi do restauracji, stres dnia codziennego i wiele innych czynników, które powodują, że łatwo porzucamy tzw. dietę i kilogramy przestają spadać, a czasem znów rosną.

Ile trwa odchudzanie?

Skuteczne odchudzanie trwa na tyle długo, aby zmienić nawyki, które doprowadziły do przybrania na masie ciała.

Odchudzanie to proces, a proces to następujące po sobie zmiany, które trwają. Zmiana wymaga natomiast wykonania pewnych czynności, które mogą powodować u nas opór, niechęć, strach, a w końcu szansę i zaangażowanie.

Skuteczne odchudzanie polega na zmianie nawyków, nawyków które do tej pory powodowały trudności z chudnięciem, a wręcz przybieranie na masie ciała. Z tego powodu jednym z elementów procesu jaki proponuję moim pacjentom jest analiza dotychczasowej diety, stylu życia, obaw związanych z odchudzaniem, a także przyzwyczajeń, które mogą sabotować redukcję masy ciała i ją wydłużać. Dzięki temu wiadomo jakie trudności mogą się pojawić podczas odchudzania, co pozwala na skuteczne zaplanowanie działań, które zapobiegną lub pomogą sprostać tym trudnościom i rozwiązać problemy.

Ile schudnę w miesiąc?

Zdrowe tempo odchudzania to około 0,5 do 1 kg tygodniowo, a więc w ciągu miesiąca można schudnąć 2-4 kg.

To ile faktycznie schudniesz w miesiąc zależy jednak od wielu czynników m.in.:

  • Twojej masy wyjściowej,
  • Twojego stanu zdrowia,
  • Twojej wewnętrznej motywacji i tego, czy masz dobrze przemyślany cel odchudzania,
  • Twojego podejścia – czy chcesz po prostu szybko schudnąć czy zmienić nawyki, aby w przyszłości nie mieć problemów z nadwagą,
  • przyczyn nadwagi lub otyłości.

Warto wiedzieć, że pierwsze tygodnie odchudzania bywają najbardziej owocne, ponieważ masz dużą motywację i zwykle na początku widać szybsze efekty. Dlatego pierwszym krokiem w skutecznym odchudzaniu jest określenie swojego celu, odpowiedzenie na pytania, które warto sobie zawsze zadawać:

  • Dlaczego chce schudnąć?
  • Co mi to da?
  • Jakie korzyści mogę osiągnąć?
  • Jakie zagrożenia mogą powstać na drodze do schudnięcia i jak im zapobiec lub jak z nimi postępować?

Dzięki odpowiedziom na powyższe pytania zawsze, gdy dopadnie Cię zwątpienie możesz do nich zajrzeć i zastanowić się, czy coś się zmieniło, czy nadal jesteś gotowa/y na zmianę.

Przyczyny nadwagi i otyłości

Przyczyną nadwagi i otyłości jest zwykle nadmiar spożywanych kalorii w ciągu dnia. Jednak z czego on wynika i dlaczego, skoro wydaje się to takie proste, może być zarazem trudne? Ponieważ zwykle nie wiesz skąd wynika nadmiar kalorii i trudno jest Ci oszacować ile tak naprawdę jesz. Czy to znaczy, że musisz liczyć kalorie? Niekoniecznie. Uważam, że nie trzeba liczyć kalorii, żeby schudnąć. Jednak kalorie się liczą, więc dobrym rozwiązaniem jest po prostu wiedza na temat tego co i ile jeść w porcjach.

Ale to nie wszystko – nie tylko brak wiedzy na temat tego ile jeść powoduje, że jesz za dużo. Nadmiar kalorii często jest też wynikiem podjadania pod wpływem emocji, częstego jedzenia na mieście czy totalnej dezorganizacji posiłków (jesz co popadnie, wtedy gdy masz czas lub dopadnie Cię wilczy głód). 

Również stan zdrowia, aktywność fizyczna oraz sen warunkują ilość spożywanego jedzenia, a także wpływają na tempo metabolizmu (czyli szybkość przemian energetycznych zachodzących w Twoim organizmie).

Podsumowanie

Jest wiele czynników, które wpływają na czas trwania odchudzania m.in. stan zdrowia, obecna masa ciała oraz Twoja strategia, której zadaniem jest skuteczne osiągnięcie celu. Zdrowe tempo odchudzania zakłada redukcję 2-4 kg w ciągu miesiąca. Jeżeli wydaje Ci się, że to za wolno – zastanów się ile czasu zajęło Ci napisanie pracy dyplomowej lub zdanie prawa jazdy. Sam widzisz – aby osiągnąć cel należy zaplanować odpowiednią strategię i się jej trzymać, nawet pomimo trudności. Więcej na temat skutecznego odchudzania pisałam w artykule jak schudnąć w 2021 roku. Pamiętaj również, że aby przy okazji odchudzania skutecznie zmienić nawyki, które doprowadziły do nadwagi, należy nauczyć się dopasowywać dietę do swojego życia, a nie na odwrót.

Czy artykuł był pomocny?
TakNie

Twoja prywatność

Używamy plików cookie i podobnych technologii, aby personalizować treści i zapewniać lepszą jakość naszych usług. Klikając „Akceptuję” lub włączając opcję w Ustawieniach plików cookie, wyrażasz na to zgodę zgodnie z naszą polityką prywatności.