udostępnij
😙

Logo Poradni dietetycznej JeszFresh

Jak gotować nasiona roślin strączkowych?

Czas czytania: 2 min.

Dietetyk

nasiona roślin strączkowych

Dietetyk

Czas czytania: 2 min.

Aktualzacja

/

Nasiona roślin strączkowych mają niezwykle wysoką wartość odżywczą, świetnie zastępują mięso, są sycące i mają niski indeks glikemiczny. Odpowiednio ugotowane nie powinny powodować problemów z pracą przewodu pokarmowego. Dowiedz się jak gotować bób, groch, fasolę, soczewicę, ciecierzycę.

Spis treści

Co to są rośliny strączkowe?

Rośliny strączkowe należą do rodziny roślin motylkowatych, inaczej bobowatych. Do jadalnych nasion roślin strączkowych należą:

  • bób,
  • ciecierzyca,
  • fasola,
  • groch,
  • soczewica,
  • soja.

Polepszenie strawności strączków

Nasiona roślin strączkowych mają niezwykle wysoką wartość odżywczą, są bogatym źródłem białka roślinnego, węglowodanów złożonych, witamin, składników mineralnych i korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych. Świetnie zastępują mięso, są sycące i mają niski indeks glikemiczny. Dlaczego więc są rzadkim elementem naszej codziennej diety?

Przyczyną jest najczęściej ich negatywne działanie na przewód pokarmowy – wywołują wzdęcia oraz nieprzyjemne uczucie pełności w żołądku. Dodatkowo często nie wiemy w jaki sposób je ugotować i przyrządzić.

W celu polepszenia strawności warzyw strączkowych należy:

  • dodawać do nich delikatne przyprawy i zioła, takie jak: kminek, koper czy majeranek,
  • przed gotowaniem – zalać je wrzącą wodą, moczyć przez dłuższy czas, wypłukać i wrzucić na wrzątek,
  • przez pierwsze 10 min. gotować je na dużym ogniu bez przykrycia, dzięki czemu substancje antyodżywcze ulegną rozkładowi,
  • usunąć pianę z powierzchni wody, w której gotują się warzywa strączkowe. 

Czytaj również: Grillowanie – Czy Może Być Lekkie I Zdrowe?

W jaki sposób gotować nasiona roślin strączkowych?

Namaczanie
8-12h
Czas
gotowania
Gotowanie w Szybkowarze
BóbTak90 min40 min
CiecierzycaTak60-90 min25-30 min
Groch całyTak60-90 min25-30 min
Groch połówkiNie45 min10 min
Fasola adzukiTak45 min15 min
Fasola białaTak60-90 min25-30 min
Fasola cannelliniTak45 min15 min
Fasola czarnaTak50-60 min20 min
Fasola czerwonaTak45-50 min15 min
Fasola flageoletTak45-50 min15 min
Fasola mungTak30-45 min15 min
Fasola perłowaTak50-60 min20 min
Fasola pintoTak60-90 min25-30 min
Fasola chińskaTak45-50 min15 min
Soczewica całaNie30-45 min15 min
Soczewica połówkiNie15-30 min10 min
SojaTak2-2,5 h45 min

Brakuje Ci pomysłów na zdrowe posiłki na bazie warzyw strączkowych? Umów się na konsultację dietetyczną – ułożę dla Ciebie plan żywieniowy, który pokochasz i który pokocha Twoje ciało!

Końcowe przemyślenia

Rośliny strączkowe, mimo iż znane od pokoleń obecnie są niedocenianym elementem diety. Nawet osoby, które rezygnują z mięsa, często nie włączają strączków do jadłospisu. To błąd. Swoim pacjentom polecam jedzenie roślin strączkowych co najmniej 2 razy w tygodniu (zastępując nimi mięso lub ryby), a osobom na diecie wegetariańskiej i wegańskiej codziennie.