udostępnij
😙

Logo Poradni dietetycznej JeszFresh

Jaka powinna być prawidłowa waga w ciąży?

Czas czytania: 5 min.

Dietetyk

Brzuch kobiety w ciąży na różowym tle

Dietetyk

Czas czytania: 5 min.

Aktualzacja

/

Jeżeli jesteś w ciąży lub dopiero planujesz potomstwo i nurtuje Cię pytanie, czy Twoja waga jest prawidłowa oraz ile można przytyć w ciąży? - świetnie trafiłaś. Z tego artykułu dowiesz się konkretnych informacji: ile możesz przytyć, dlaczego prawidłowa waga w ciąży jest ważna i na co idą te dodatkowe kilogramy? Zapraszam do zdobycia tych cennych informacji za jedyne kilka minut Twojej uwagi 😉

Spis treści

Dietetyk online Aleksandra Kilen Zasieczna

Dlaczego prawidłowa waga w ciąży jest ważna?

Prawidłowa waga w ciąży jest istotnym elementem, który wpływa na zdrowie mamy i dziecka nie tylko w życiu płodowym, lecz także później. Twoje BMI (wskaźnik masy ciała) przed ciążą ma bardzo duży związek z ryzykiem nadciśnienia ciążowego, cukrzycy ciążowej, stanu przedrzucawkowego, przedwczesnego porodu czy też porodu poprzez cesarskie cięcie. Wykazano, że ponad ⅓ powikłań ciążowych może być spowodowana nadwagą i otyłością u matki.

Nie tylko wysoki wskaźnik BMI przed ciążą ma znaczenie, lecz także nadmierny przyrost masy ciała w ciąży. Jeżeli masz nadwagę lub otyłość i przybierasz na masie ciała w zbyt szybkim tempie oraz za dużo, może wiązać się to z trudnością w spadku masy ciała po ciąży oraz zwiększonym ryzykiem otyłości u dziecka.

Nadmierny przyrost masy ciała w ciąży zawsze ma znaczenie – nawet jeżeli twoje BMI przed ciążą było prawidłowe.

Również niedowaga i niewystarczające przybieranie na masie ciała są związane z wyższym ryzykiem powikłań ciążowych oraz nieprawidłowym stanem zdrowia dziecka po porodzie.

Dlatego tak ważna jest twoja edukacja w tym zakresie oraz konsekwentna zmiana stylu życia na zdrowszy, ponieważ to właśnie styl życia ma największe znaczenie w utrzymaniu prawidłowej wagi przed, w i po ciąży.

Ile można przytyć w ciąży?

Termin „przytyć” nie jest tutaj odpowiedni, ale użyłam go celowo, ponieważ wiele z was obawia się przyrostu kilogramów w ciąży. Tymczasem na wzrost masy ciała podczas ciąży nie składa się tylko tkanka tłuszczowa, ale również powiększona macica, piersi, łożysko, płyn owodniowy, woda nagromadzona w organizmie, zwiększona ilość osocza krwi i oczywiście płód.

DODATKOWE KILOGRAMY W CIĄŻY – SKĄD SIĘ BIORĄ?*

*wartości są przybliżone (przez całą ciążę możesz przytyć około 12-18 kg, ale są kobiety, które przybierają mniej – nawet 5 kg lub sporo więcej – ponad 30 kg. Jeśli jesteś pod kontrolą lekarza i Twoje wyniki są w porządku – to nie ma się czego obawiać)

W celu kontroli masy ciała w ciąży konieczne jest oznaczenie twojego BMI przed ciążą oraz monitorowane tempa przyrostu masy ciała w ciąży. Na tej podstawie można ustalić się indywidualne zalecenia.

Jak obliczyć BMI?

BMI = masa ciała przed ciążą w kg/wzrost w m2

BMI < 18,5 – niedowaga

BMI 18,5-24,9 – prawidłowa mas ciała

BMI 25-29,9 – nadwaga

BMI > 30 – otyłość

Przykładowo: kobieta o masie ciała przed ciążą wynoszącą 70 kg i wzroście 1,72 m ma BMI równe 23,66 co wskazuje na prawidłową masę ciała.

W okresie ciąży możesz przybrać około 10-18 kg, w zależności od twojej masy ciała przed ciążą i innych indywidualnych czynników.

BMI przed ciążąCałkowity przyrost masy ciała w ciążyPrzyrost masy ciała w I trymestrzePrzyrost masy ciała w II i III trymestrze
< 18,5 (niedowaga)12,5-18 kg2,3 kg0,5-0,6 kg/tydzień
18,5-24,9 (prawidłowa masa ciała)11,5-16 kg1,6-2 kg0,4-0,5 kg/tydzień
25-29,9 (nadwaga)7-11,5 kg1,1 kg02-0,3 kg/tydzień
>30,9 (otyłość)5-9 kg0,5 kg0,2-0,3 kg/tydzień

W ciąży bliźniaczej przyrost masy ciała może się różnić – przyjmuje się, że wynosi około 16- 20,5 kg.

W pierwszym trymestrze wzrost masy ciała jest niewielki, a czasem obserwuje się wręcz spadek wagi spowodowany brakiem apetytu, nudnościami i wymiotami. Gwałtowny wzrost masy ciała w pierwszym trymestrze należy niezwłocznie skonsultować z lekarzem. 

Zbyt szybki i zbyt duży wzrost masy ciała w ciąży jest niekorzystny i może być związane z:

  • cukrzycą ciężarnych,
  • nadciśnieniem tętniczym,
  • zatruciem ciążowym,
  • obrzękiem nóg,
  • bólami kręgosłupa,
  • żylakami,
  • hemoroidami,
  • złym ułożeniem płodu,
  • wadami wrodzonymi u dziecka,
  • otyłością u dziecka. 
Dietetyk online Aleksandra Kilen Zasieczna
Dołącz do grona ponad 4000 osób, którym już pomogłam.
  • Odchudzanie – wyjaśnię Ci jak dokonywać właściwych wyborów żywieniowych, aby skutecznie schudnąć.
  • Dietoterapia – dopasuję Twoją dietę i zalecenia do współistniejących chorób.
  • Zdrowe odżywianie – pokażę Ci jaki styl życia prowadzić, aby uniknąć schorzeń zależnych od diety

Zbyt małe przybieranie na masie ciała w czasie ciąży wiąże się natomiast z:

  • gorszym rozwojem łożyska,
  • ryzykiem przedwczesnego porodu,
  • niedokrwistością u kobiety,
  • niską urodzeniową masą ciała,
  • niedoborami składników pokarmowych u dziecka i mamy,
  • niedorozwojem narządów u dziecka,
  • nieprawidłowymi proporcjami ciała u dziecka. 

Będąc w ciąży nie należy stosować restrykcyjnych diet odchudzających, które nie zapewniają dostarczenia wszystkich niezbędnych składników pokarmowych i wystarczającej ilości energii. Są to diety, które mogą przyczynić się do wad rozwojowych płodu oraz znacznych niedoborów pokarmowych u matki. Pamiętaj też, że tkanka tłuszczowa jest konieczna – wyścieła ona jamę brzuszną i w ten sposób stanowi ochronę dla płodu oraz dodatkowy materiał zapasowy na czas karmienia piersią.

Co wpływa na prawidłową waga w ciąży?

Wiesz już wszystko na temat znaczenia prawidłowej wagi w ciąży i tego ile można przytyć w ciąży. Na sam koniec zostawiam instrukcję – jak wpłynąć na swoją masę ciała – zarówno przed, w trakcie, jak i po ciąży.

Przeczytaj, udostępniaj, zapisz i wracaj do tej informacji, bo myśl powtarzana wiele razy staje się faktem 🧘‍♀️.

Na masę ciała w ciąży, a także przed i po ciąży największy wpływ ma styl życia. Elementy zdrowego stylu życia, na które każda kobieta powinna zwracać uwagę to:

  • zrównoważona dieta,
  • regularna aktywność fizyczna,
  • redukcja stresu,
  • wyeliminowanie używek,
  • regenerujący sen,
  • relacje społeczne.

Oprócz dbania o zdrowy styl życia należy być pod stałą opieką lekarza i monitorować swój stan zdrowia, zwłaszcza jeżeli miałaś trudności z zajściem w ciążę lub wcześniej występowały u ciebie dolegliwości zdrowotne.

Jeżeli spodziewasz się dziecka lub dopiero planujesz ciążę i chcesz zasięgnąć fachowej porady jak w takiej sytuacji powinna wyglądać Twoja dieta i styl życia, zapraszam Cię do skorzystania z indywidualnej opieki dietetycznej online.

Artykuł został napisany na podstawie przeglądu piśmiennictwa m.in.:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6888512/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5104202/

Czy artykuł był pomocny?
TakNie

Twoja prywatność

Używamy plików cookie i podobnych technologii, aby personalizować treści i zapewniać lepszą jakość naszych usług. Klikając „Akceptuję” lub włączając opcję w Ustawieniach plików cookie, wyrażasz na to zgodę zgodnie z naszą polityką prywatności.