5 Najzdrowszych metod przyrządzania potraw.

20 Luty 2012
Komentarz 9
20 lutego 2012, Komentarz 9

Masz już dość tłustych dań? Poniżej prezentujemy 5 najzdrowszych metod przyrządzania potraw.

Spośród metod przyrządzania potraw na ciepło najkorzystniejsze dla zdrowia są gotowanie, gotowanie na parze, duszenie, grillowanie na patelni grillowej bez dodatku tłuszczu oraz pieczenie.

Nie trzeba być utalentowanym kucharzem aby wykonać zdrowe, dania z niską zawartością tłuszczu które, w dodatku smakują świetnie. Będzie to jeszcze prostsze jeżeli do przygotowania dań zastosujemy którąś z przedstawionych technik, gdyż metody te nie wymagają ani kropli tłuszczu. Największym wyzwaniem jakie przed nami stoi to dobór produktów do odpowiedniej metody obróbki cieplnej.

  1. Gotowanie
    Gotując wywar warzywny (np. na zupę), składniki należy wrzucać na zimną wodę. Natomiast przyrządzając gotowane mięso, makarony, warzywa, kasze czy rośliny strączkowe wrzucamy je na wrzątek. Dzięki temu zachowane zostaną nie tylko wygląd, smak i konsystencja produktu, ale i większość składników pokarmowych. Dobrym sposobem na ugotowanie niektórych warzyw jest tzw. blanszowanie, czyli zanurzanie warzyw we wrzącej wodzie na kilka minut. Tym sposobem straty witamin i składników mineralnych będą znacznie niższe, warzywa natomiast będą lepiej strawne, a jednocześnie chrupiące i jędrne. W taki sposób przygotowywać można chociażby  kalafiora czy brokuły.

  2. Gotowanie na parze
    Innym sposobem jest gotowanie na parze w specjalnych garnkach lub parowarach. Metoda ta pozwala zachować smak, zapach i barwę żywności. W porównaniu do zwykłego gotowania, gotowanie na parze pozwala zachować więcej składników odżywczych w produktach. Dzieje się tak dlatego, iż warzywa, mięso czy ryby nie są przyrządzane w wodzie, ale gotują się pod wpływem unoszącej się pary wodnej. Składniki odżywcze nie są wypłukiwane, dzięki czemu możemy dostarczyć ich więcej naszemu organizmowi.

  3. Duszenie
    jest metodą obróbki, której poddawane są przede wszystkim mięso, ale również ryby i warzywa (np. cukinia, bakłażan, marchew czy cebula). Do garnka wlewa się niewielką ilość płynu (wody, wywaru lub wina), a produkty gotują się na małym ogniu wypuszczając swoje soki, dzięki czemu tworzy się pyszny sos.

  4. Grillowanie na patelni grillowej
    bez dodatku tłuszczu jest świetną alternatywą do smażenia w głębokim tłuszczu lub z dodatkiem niewielkiej jego ilości. Podczas długiego smażenia w wyniku spalania kwasów tłuszczowych wytwarzają się związki rakotwórcze. Grillując nie musimy dodawać oliwy, oleju czy masła. Możemy natomiast gotowe już warzywa czy mięso skropić oliwą czy innym tłuszczem, na zimno. Wówczas będziemy mieli pewność, że nie zajdzie żadna niekorzystna przemiana chemiczna. A posiłek będzie mniej kaloryczny i smaczny.

  5. Pieczenie
    Ostatnią metodą wartą opisania jest pieczenie. W odpowiedni sposób przyrządzając mięso czy warzywa możemy mieć pewność, że nie będą suche i bez smaku. Warte polecenia są ryby pieczone w folii, z dodatkiem czosnku, soli i cytryny – zbędne są tu inne przyprawy. Równie smaczne są pieczone warzywa z dodatkiem przypraw i soli z niewielką ilością oliwy bądź oleju rzepakowego, a po upieczeniu skropione octem balsamicznym i obsypane pokruszonym kozim serem – świetna alternatywa dla kanapek spożywanych powszechnie w ramach kolacji.

Poleć ten artykuł znajomym


mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna
Dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
Autorka licznych publikacji z zakresu zdrowego stylu życia. Specjalistka na wielu kluczowych portalach internetowych w dziedzinie dietetyki, zdrowego żywienia, żywienia w chorobach. Promotorka prawidłowego odżywiania, która za cel stawia sobie zmianę nawyków żywieniowych swoich pacjentów.

Schudnij z nami !

Oferta

sposoby na zdrowy posiłek
Artykuły

sposoby na zdrowy posiłek

Więcej
Grill na Diecie? To możliwe!
Artykuł

Grill na Diecie? To możliwe!

Więcej

9 responses on “5 Najzdrowszych metod przyrządzania potraw.

  1. gosc pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł szczególnie dla osob ktore ucza sie zdrowo gotowac

  2. Anonim pisze:

    Najzdrowsze i przy tym najsmaczniejsze. Poza tym kuchenka się tak nie zabrudzi od pryskającego tłuszczu:)

  3. mania pisze:

    Ja tam gotuje obiady na parze. Na początku mąż kręcił nosem ale skoro nie dostawał nic innego to zaczął się przyzwyczajać. Przygotowywane w ten sposób potrawy są delikatniejsze i posiadają więcej „smaku”…

  4. mariabiernat pisze:

    zdrowe gotowanie = zdrowe jedzenie, to proste! ;P

  5. agatol pisze:

    Najlepiej na parze wg mnie gotować i to krótko bo najsmaczniejsze warzywa takie są wtedy chrupiące

  6. Calisiqwa pisze:

    Ja tez na parze wole gotować… Bo najłatwiej hehe tylko ciiiicho mężowi nie mówcie bo nawet nie wie…;)

    • Aleksandra Aleksandra pisze:

      Tak najłatwiej wprowadzać zdrowe zmiany w żywieni u całej rodziny – gotować z dietetycznych przepisów, ale nikomu o tym nie mówić, wtedy zawsze smakuje :)

  7. ala86 pisze:

    tylko na parze…prawie wszystko można wrzucać do garnka. a pierś w curry jaka wychodzi soczysta…:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: