Pieczywo o niskim Indeksie Glikemicznym.

11 Marzec 2014
Komentarz 2
11 marca 2014, Komentarz 2

Czy pieczywo o niskim indeksie glikemicznym jest zdrowe i czym różni się od zwykłego chleba?

W trosce o nasze zdrowie, profilaktykę oraz łatwy dobór produktów w diecie osób chorych na cukrzycę, producenci coraz częściej wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów. Ostatnio na rynku pojawiło się pieczywo o niskim indeksie glikemicznym. Powstają zatem pytania – czy jest zdrowe, czy nie tuczy i czy faktycznie jest odpowiednie dla diabetyków?

Skład:

W skład pieczywa wchodzą przede wszystkim siemię lniane, nasiona słonecznika i sezam, dodatkowo na początku listy znajduje się mąka sojowa i białko pszenne. Nasiona stanowią 26% masy pieczywa, elementy pełnoziarniste (m.in. mąka, otręby) 4,4%. Z powyższych informacji wynika, że węglowodany nie są głównym składnikiem produktu, a więc i indeks glikemiczny będzie niższy – wg producenta wynosi 33,5, a 1 WW (wymiennik węglowodanowy, którymi kierują się osoby chore na cukrzyce) odpowiada 200 g produktu (około 5,5 kromki). Dla porównania 200 g pieczywa razowego to aż 10 WW! Indeks glikemiczny pieczywa razowego to około 58. Jedna kromka pieczywa to około 35-40 g.

Należy jednak pamiętać, że diabetycy w swojej diecie powinni także zwracać uwagę na zawartość tzw. wymienników białkowo-tłuszczowych (WBT), których w tym pieczywie będzie więcej niż tradycyjnym pełnoziarnistym/razowym. Z tego względu należy tę ilość uwzględnić w diecie. Kaloryczność produktu jest wyższa do zwykłego chleba i wynosi około 100 kcal, podczas gdy odpowiednio w 1 kromce chleba razowego jest około 75 kcal. Różnica 25 kcal to jednak niewiele, uwzględniając także fakt, iż pieczywo o niskim IG ma dużo białka roślinnego, a białko jak wiemy jest najbardziej sycącym składnikiem pokarmowym. W efekcie czego możemy zjeść mniej kromek produktu, będąc tak samo najedzonym jak po zjedzeniu większej ilości chleba zwykłego pełnoziarnistego, nie wspominając już o pieczywie pszennym, które daje uczucie sytości „na chwilę”.

Opinia dietetyka

Jako dietetyk uważam, że pieczywo o niskim indeksie glikemicznym może być dobrym urozmaiceniem diety i zamiennikiem zwłaszcza dla pieczywa pszennego jasnego. Można także spożywać go zamiennie z pieczywem pełnoziarnistym, pamiętając o wymiennikach białkowo-tłuszczowych. Osoby zdrowe także powinny sięgać po różnorodne pokarmy, a więc produkt ma szerokie zastosowanie i wielu odbiorców. Do tego jest bardzo smaczny!


Poleć ten artykuł znajomym


mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna
Dietetyk, dietetyk dziecięcy, specjalista ds. żywienia człowieka
Autorka licznych publikacji z zakresu zdrowego stylu życia. Specjalistka na wielu kluczowych portalach internetowych w dziedzinie dietetyki, zdrowego żywienia, żywienia w chorobach. Promotorka prawidłowego odżywiania, która za cel stawia sobie zmianę nawyków żywieniowych swoich pacjentów.

Schudnij z nami !

Oferta
Jak skutecznie zacząć chudnąć?
Artykuły

Jak skutecznie zacząć chudnąć?

Więcej
Awokado na diecie. Można?
Artykuły

Awokado na diecie. Można?

Więcej

2 responses on “Pieczywo o niskim Indeksie Glikemicznym.

  1. Maila67 pisze:

    Ja mam taki jeden chlebek z niskim IG często go kupuje u siebie w piekarni..

  2. Wiesi55 pisze:

    pyszne jest ciemne pieczywko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: