udostępnij
😙

Logo Poradni dietetycznej JeszFresh

5 Najzdrowszych metod przyrządzania potraw.

Czas czytania: 2 min.
zdrowe gotowanie na kuchence elektrycznej
Nie musisz być utalentowanym kucharzem aby wykonać zdrowe, dania z niską zawartością tłuszczu które, w dodatku smakują świetnie. Będzie to jeszcze prostsze jeżeli zastosujesz którąś z poniższych technik przyrządzania potraw, gdyż metody te nie wymagają ani kropli tłuszczu.

Aktualzacja

/

Spis treści

Masz już dość tłustych dań? A może Twój stan zdrowia wymaga odpowiedniej diety i przygotowywania posiłków w zdrowy sposób? 

Poniżej prezentuję 5 najzdrowszych metod przyrządzania potraw na ciepło:

1. Gotowanie

Gotując wywar warzywny (np. na zupę), składniki należy wrzucać na zimną wodę. Natomiast przyrządzając gotowane mięso, makarony, warzywa, kasze czy rośliny strączkowe wrzucamy je na wrzątek. Dzięki temu zachowane zostaną nie tylko wygląd, smak i konsystencja produktu, ale i większość składników pokarmowych. Dobrym sposobem na ugotowanie niektórych warzyw jest tzw. blanszowanie, czyli zanurzanie warzyw we wrzącej wodzie na kilka minut. Tym sposobem straty witamin i składników mineralnych będą znacznie niższe, warzywa natomiast będą lepiej strawne, a jednocześnie chrupiące i jędrne. W taki sposób przygotowywać można chociażby  kalafiora czy brokuła.

2. Gotowanie na parze

Innym sposobem jest gotowanie na parze w specjalnych garnkach, parowarach lub w klasycznym garnku przy wykorzystaniu wkładu do gotowania na parze. Metoda ta pozwala zachować smak, zapach i barwę żywności. W porównaniu do zwykłego gotowania, gotowanie na parze pozwala zachować więcej składników odżywczych w produktach. Dzieje się tak dlatego, iż warzywa, mięso czy ryby nie są przyrządzane w wodzie, ale gotują się pod wpływem unoszącej się pary wodnej. Składniki odżywcze nie są wypłukiwane, dzięki czemu możemy dostarczyć ich więcej naszemu organizmowi.

3. Duszenie

Jest to metoda obróbki, którą możemy przyrządzić pyszne dania z mięsa, ryb czy warzyw. Do garnka wlewa się niewielką ilość płynu (wody, wywaru lub wina), a produkty gotują się na małym ogniu wypuszczając swoje soki, dzięki czemu tworzy się pyszny sos. Tutaj również zachowujemy większośc witamin i składników mineralnych. Temperatura nie jest również na tyle wysoka, aby nasze produkty zmieniły swoją konfigurację chemiczną i powstały szkodliwe związki.

4. Pieczenie

To mój ulubiony sposób  obróbki cieplnej. Piekąc mięso, ryby czy warzywa możemy mieć pewność, że będą soczyste i pełne smaku. Warte polecenia są ryby pieczone w brytfance, z dodatkiem czosnku, natki pietruszki, soli i cytryny – zbędne są tu inne przyprawy. Równie smaczne są pieczone warzywa z przyprawami i solą, z niewielką ilością oliwy bądź oleju rzepakowego, a po upieczeniu skropione octem balsamicznym, podawane z pokruszonym kozim serem. Najlepiej piec bezpośrednio na czystej blasze lub w brytfance. Papier do pieczenia (najczęściej pokryty silikonem) lub folia aluminiowa nie są korzystne dla naszego zdrowia, ponieważ są źródłem związków endokrynnie czynnych wpływających negatywnie m.in. na układ hormonalny.  

5. Grillowanie na patelni grillowej

Ostatnią metodą wartą opisania jest grillowanie bez dodatku tłuszczu na patelni lub grillu elektrycznym. Jest to świetna alternatywa do smażenia w głębokim tłuszczu. Podczas długiego smażenia w wyniku spalania kwasów tłuszczowych wytwarzają się związki rakotwórcze. Grillując nie musimy dodawać oliwy, oleju czy masła. Możemy natomiast zgrillowane warzywa czy mięso skropić oliwą czy innym tłuszczem – na zimno. Wówczas będziemy mieli pewność, że nie zajdzie żadna niekorzystna przemiana chemiczna, a posiłek będzie mniej kaloryczny i smaczny.

Podsumowanie

Brakuje Ci pomysłów na zdrowe i smaczne dania? Pomogę Ci ułożyć idealny plan żywieniowy dla Ciebie lub Twojego dziecka. Przepisy, które proponuję są pyszne, dzięki czemu nie musicie przygotowywać kilku obiadów dla całej Rodzinki, ale razem jeść zdrowo.

Czytaj więcej

kobieta w ciąży ćwicząca jogę
Ćwiczenia w ciąży

Regularne ćwiczenia w ciąży są bardzo istotne zarówno dla mamy jak i jej przyszłego dziecka. Zanim jednak zabierzecie się za ćwiczenia pamiętaj, aby zachować ostrożność i zapoznać się z najważniejszymi zasadami.

Czytaj więcej »