5 porad, jak skomponować zdrowy posiłek.

28 Marzec 2015
Komentarz 7
28 marca 2015, Komentarz 7

Często pacjenci pytają mnie jak skomponować zdrowy posiłek? Postanowiliśmy zatem opisać 5 podstawowych porad.

Wizyta u dietetyka to dopiero początek drogi do zmiany nawyków żywieniowych. Uzyskanie porad oraz diety ułożonej specjalnie do Twoich potrzeb, to znaczne ułatwienie.

Jednak pomimo szczerych chęci dietetyk nie przygotuje potraw za Ciebie. Skoro zatem musicie zrobić to sami warto zapoznać się z poradami, co należy mieć w domu, aby znacznie ułatwić i usprawnić sobie przyrządzanie wartościowych i smacznych posiłków.

1. Produkty sezonowe.

Zawsze staraj się sięgać po produkty sezonowe – głównie warzywa i owoce. Można z nich przyrządzić wiele smacznych dań – od soków warzywno-owocowych, po zupy, sałatki, koktajle, zapiekanki czy pasty do kanapek. Jedząc produkty sezonowe masz pewność, że są one bogate w witaminy i składniki mineralne, a przy tym ich cena nie jest wygórowana. W wyborze produktów sezonowych znacznie ułatwi Ci korzystanie z naszego kalendarza produktów sezonowych.

2. Produkty pełnoziarniste.

Białe pieczywo, ryż czy makaron zastąp tymi z pełnego ziarna.Wybieraj pieczywo pełnoziarniste (uwaga, nie powinno ono być podstawą naszej diety), ryż brązowy, dziki, makaron pełnoziarnisty, kasze, amarantus, komosę ryżową (quinoa) i wiele innych zbóż. Są łatwe w przechowywaniu, a mogą stanowić podstawę posiłku obiadowego, kolacji czy zdrowego lunchu.

3. Zdrowe białko.

Zdrowe produkty białkowe to przed wszystkim ryby, drób (indyk, kurczak), jaja, warzywa strączkowe, tofu, nasiona i orzechy. Czerwone mięso powinno być spożywane sporadycznie lub wcale. Warto zmienić również ilość spożywanego białka – nie powinno stanowić podstawy posiłku, ale jego dodatek do warzyw i produktów pełnoziarnistych.

4. Tłuszcze i oleje.

Wybieraj płynne oleje roślinne, najlepiej olej rzepakowy, oliwę, olej lniany. Pozostałe oleje używaj jako smaczny dodatek do potraw (znacznie wyostrzają smak i zapach). Pamiętaj, aby w miarę możliwości nie smażyć, a jeśli już do na niewielkiej ilości oleju rzepakowego. Pozostałe oleje i oliwa świetnie sprawdzają się do potraw na zimno (np. sałatek). Pozostałe tłuszcze, po które warto sięgnąć to awokado (świetne do sałatek, zagęszczania sosów, jako składnik zup lub past kanapkowych) oraz nasiona i orzechy.

5. Dodatki.

To właśnie dodatki sprawiają, że nasz posiłek jest wyjątkowy. Zawsze miej pod ręką dobrej jakości sos pomidorowy, ocet balsamiczny, świeże i suszone zioła, suszone owoce, nasiona i orzechy. Dzięki tym składnikom nawet z pozoru nudny posiłek może dostarczyć niepowtarzalnych wrażeń smakowych.

Jeśli ten artykuł zainspirował Cię do zmiany codziennego jedzenia na zdrowe i pełnowartościowe posiłki, przeczytaj również tekst dotyczący najzdrowszych metod przyrządzania potraw. Dzięki niemu przekonasz się, jak zastąpić popularne smażenie w głębokim tłuszczu, które nie jest najlepszym sposobem obróbki cieplnej!

Smacznego!

Poleć ten artykuł znajomym


mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna
Dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
Autorka licznych publikacji z zakresu zdrowego stylu życia. Specjalistka na wielu kluczowych portalach internetowych w dziedzinie dietetyki, zdrowego żywienia, żywienia w chorobach. Promotorka prawidłowego odżywiania, która za cel stawia sobie zmianę nawyków żywieniowych swoich pacjentów.

Schudnij z nami !

Oferta
Co zjeść przed treningiem ??
Artykuły

Co zjeść przed treningiem ??

Więcej
Marchew - Kalendarz Sezonowy
Artykuły

Marchew - Kalendarz Sezonowy

Więcej

7 responses on “5 porad, jak skomponować zdrowy posiłek.

  1. Wiktoria pisze:

    Zawsze myślałam że przygotowanie zdrowych posiłków to skomplikowane zaadanie i wystrzegałam się tego gotując z torebek na szybko dla całej rodziny. Po wizycie u dietetyka dostałam taki zestaw łatwych i szybkich przepisów że niekiedy po prostu wrzucam składniki i mieszam ! taddaa obiad gotowy :)

  2. Byebyekg pisze:

    Dzięki za porady na pewno się przydadzą

  3. reni pisze:

    Kalendarz sezonowy zawsze spoko. Mam w domu fajną serie książek na każdą porę roku…i korzystam co roku :)

  4. agatk_a pisze:

    Właśnie tego szukałam! Dzięki! 😉

  5. Maila67 pisze:

    Wszystkie dodatki u mnie zawsze w spiżarni są przygotowane…;)

  6. Wiesi55 pisze:

    ja bym chciała mieć spiżarnie…:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
Connecting
Please wait...
Wyślij wiadomość

Przepraszamy! Nie ma nas w tej chwili online. Pozostaw nam wiadomość, a my postaramy się odpowiedzieć na nią tak szybko jak to możliwe.

Twoje imię
* Email
* Opisz swój problem
Zaloguj do Chat'u

Masz pytania? Teraz jesteśmy do Twojej dyspozycji online. Napisz nam wiadomość. :)

Twoje imię
* Email
Jesteśmy online!
Prośba o ocenę

Pomóż nam być jeszcze lepszym, wypełnij ankietę odpowiadając na jedno proste pytanie

Czy Twój problem został: